Bevlogenheid, de ‘Holy Grail’ van de organisatie­ontwikkeling

Organisatieontwikkeling
Een bevlogen team maakt op kantoor een selfie.

Bevlogenheid is een uiterst populair onderwerp en aandachtsgebied onder leidinggevenden en personeelsfunctionarissen. Wij worden dan ook steeds vaker geconfronteerd met een vraag over bevlogenheid in organisaties, teams en mensen. Dat is niet verwonderlijk want sinds het begin van de eeuw is er veel onderzoek gedaan naar bevlogenheid in allerlei verschillende industrieën. De resultaten liegen er niet om: bevlogenheid heeft niet alleen een relatie met het welzijn van medewerkers, er is ook een direct effect op de productiviteit en winstgevendheid van bedrijven.

Bevlogenheid is daarom niet alleen een populair aandachtsgebied, het is ook een cruciaal onderwerp dat menig leiderschapsteam wakker houdt. Het signaleren van een gebrek aan bevlogenheid en betrokkenheid is namelijk nog niet hetzelfde als weten hoe je het kunt verbeteren. Het lijkt daarnaast ook een moeilijk tastbaar en definieerbaar begrip. Maar er is hoop, bevlogenheid is te definiëren, meten en te creëren.

Hoe herken je bevlogenheid?

We raken vaak geïnspireerd door bijzondere prestaties. Afgelopen zomer in Parijs waren we weer getuige van de vele mooie en bijzondere verhalen die de Olympische Spelen ons om de vier jaar brengen. We zagen winnaars en verliezers. Blijdschap en teleurstelling. Vastberadenheid en bezinning. Wat we vaak niet zien is hoe het resultaat tot stand is gekomen. Niet alleen de trainingsarbeid en schema’s, maar ook de organisatie eromheen. Interviews met de gouden teams van atletiek, roeien en hockey en de teleurstellende judoka’s laten soms wel wat doorschemeren. We zien vooral bevlogen, betrokken mensen, die goed presteren onder grote druk, keer op keer. Het is inspirerend om te zien.

Dit gedrag is ook te vinden in het bedrijfsleven, alleen zijn die verhalen niet te zien bij Studio Sport. Maar ze zijn er weldegelijk, organisaties die keer op keer met succes nieuwe producten lanceren, hoog scoren op klanttevredenheid of harder groeien dan de concurrent. Hoe vliegen ze toch van resultaat naar resultaat?

Hoe definieer je bevlogenheid?

Daarvoor moeten we wellicht eerst het concept nader definiëren. Wij zien een bevlogen medewerker als iemand die gepassioneerd is door zijn werk en zich volledig inzet om de doelen en doelstellingen te bereiken. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om hun uiterste best te doen en hun vaardigheden en kennis voortdurend te verbeteren. Ze zijn ook meer geneigd om innovatief te denken en initiatief te nemen, en voelen zich betrokken bij het succes van hun organisatie.

Bevlogen medewerkers zijn niet alleen productiever en effectiever in hun werk, maar zijn ook vaker tevreden met hun baan en minder vaak ziek. Daarbij hebben ze ook positieve invloed op hun werkomgeving en de organisatiecultuur, hebben betere relaties met collega's en zijn loyaal aan hun werkgever. Hun houding en enthousiasme werkt aanstekelijk op hun collega’s.

In het kort, bevlogen medewerkers zijn energiek, toegewijd, gefocust en werken met plezier.

Hoe groot is de invloed van bevlogenheid?

Zoals gezegd, het effect van bevlogenheid op de ‘key performance indicators’ van bedrijven is onderzocht en zelfs gekwantificeerd. Wat blijkt, er is een direct meetbaar verband tussen de bevlogenheid en de productiviteit van een organisatie. Zo heeft een bevlogen organisatie 78% minder verzuim en 51% minder verloop. En blijkt ze 18% meer productief te zijn en 23% meer winstgevend. Dat zijn forse cijfers! (Bron: Gallup)

De impact van bevlogenheid.

Bevlogen mensen verlaten namelijk de organisatie niet zo snel; waardoor er minder verloop is in de organisatie. Je beste mensen blijven. Dit brengt rust in de tent en niet onbelangrijk, behoud van kennis en ervaring. Daarbij werkt een bevlogen organisatie ook als een magneet en wordt het makkelijker mensen te werven. Zeker in tijden van arbeidskrapte. Als gevolg hiervan maak je fors minder kosten aan werving en selectie, bespaar je tijd en blijven vacatures minder lang open staan.

Bevlogen mensen zijn vaak mentaal gezond, optimistisch en gedreven. Hierdoor dalen de kosten van ziekteverzuim. Hun vitaliteit, toewijding en focus hebben een positief effect op hun productiviteit. Daarnaast hebben ze ook een positieve invloed op hun omgeving.

De pijnpunten van bevlogenheid

Over het algemeen vallen bevlogen medewerkers, teams en organisaties op en worden ook als zodanig gewaardeerd en zelfs beloond (‘medewerker of team van de maand’). Maar hoe herken je minder goed functionerende en presterende teams?

Zoals hierboven al aangegeven, zijn een hoog ziekteverzuim en verloop duidelijke indicatoren dat er iets fout zit of verbeterd kan worden. Net zo goed dat een lage kwaliteit van het werk en matige producten goede signalen zijn. Het is belangrijk om te weten wat de onderliggende factoren zijn die dit veroorzaken. Is het een te hoge werkdruk of een onveilig werkklimaat? Zijn het slechte arbeidsverhoudingen of onduidelijke verantwoordelijkheden? Krijgen medewerkers te weinig autonomie of zijn doelstellingen niet of onduidelijk geformuleerd? Worden ze wellicht slecht aangestuurd? Er zijn talloze pijnpunten in een organisatie die specifiek kunnen aanwijzen waar het fout zit en wat je kunt verbeteren.

Medewerkersonderzoek

Voordat je een verbetertraject in stapt, helpt het om goed inzicht te krijgen in waar het precies in de organisatie goed of fout gaat. Een medewerkersonderzoek is daarin een uiterst belangrijk hulpmiddel en onmisbare eerste stap. Het is cruciaal om te weten waar de pijn en verbeterpunten liggen. Maar ook wat de sterke punten zijn. Pas wanneer je de juiste vragen gesteld hebt en ze beantwoord zijn, kun je gaan bouwen aan bevlogen organisaties, teams en mensen.

Wil je meer weten over hoe wij bevlogenheid in organisaties ontwikkelen? Lees meer hier of laat ons hier weten dat je interesse hebt in een bevlogen gesprek over mensen, teams en productiviteit.

Ik wil een bevlogen gesprek