Een teamoverleg waar 10 mensen aanwezig zijn en waar het vervolgens een groot deel van de vergadering over een onderwerp gaat waar eigenlijk maar 3 mensen echt over in gesprek zijn. De andere 7 zijn hun tijd aan het uitzitten (heb jij nooit toch?) en wachten op het volgende onderwerp waar ze misschien wel meer betrokkenheid bij hebben.
Of een team is heel lang in gesprek over een onderwerp waarbij een aantal cruciale mensen voor dit onderwerp niet aanwezig zijn. Waardoor het veel praten over wordt en de juiste input eigenlijk ontbreekt om het gesprek echt goed te kunnen voeren.
Als jullie werken in agile teams en veel sprints doen, hebben jullie dan ook nog wel een goed overleg over de lange termijn en afhankelijkheden tussen al die agile teams en sprints?
TeamUP tip: Bespreek met je team of jullie wel met de juiste mensen overleggen.
Sta eens gericht stil bij welke onderwerpen het beste met welke mensen besproken kunnen worden.
- Moet altijd alles door datzelfde teamoverleg met iedereen erbij?
- Kunnen jullie bepaalde onderwerpen niet beter in een andere samenstelling bespreken?
- Is het niet veel effectiever om voor bepaalde onderwerpen een geheel ander soort overleg in te richten met ook mensen die normaal niet in jullie team zitten?
- Welke onderwerpen kunnen jullie het beste spontaan bespreken?
- Hebben jullie voldoende ruimte ingebouwd voor het denken over de lange termijn en alle afhankelijkheden tussen teams en projecten? Hoe kunnen jullie dit het beste organiseren?
Eén overleg over hoe jullie overleggen kan wel eens veel winst opleveren in al jullie overleggen.
Laat ons vooral even weten of je deze tip waardevol hebt gevonden of niet. Heb je nog andere vragen en/of opmerkingen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Met hartelijke groet,
Arjan ter Linden